www.powwow.cz – stránky českých powwow

Fancy Shawl Dance

„Pestrý šálový tanec“

      

Historie: Fancy Shawl Dance je nejmladší ženskou taneční kategorií na powwow a jedním z nejmladších tanečních stylů vůbec.

Některé kmeny považují pestrý šálový tanec za vyjádření čerokíjské (Cherokee) legendy O Motýlím tanci:

Před mnoha a mnoha lety, v době, kdy byla Země ještě docela mladá, žila jedna krásná motýlí samička, které zemřel muž v boji. Aby vyjádřila svůj žal, odložila svá nádherná křídla a zavinula se do nevýrazného šedivého zámotku. Ve svém zármutku nemohla jíst a nemohla spát a její příbuzní za ní stále chodili, aby se přesvědčili, zda je v pořádku.

Samozřejmě, že nebyla, ale nechtěla být svým lidem přítěží, a tak sbalila svá křídla a svůj medicínový vak a vydala se na dlouhou cestu. Putovala mnoho dní a měsíců, až nakonec obešla celý svět. Od té doby motýli vykonávají své dlouhé cesty… ale to je jiný příběh.

Motýlí samička měla během svého putování oči sklopené. Nohama se přitom dotýkala všech kamenů, které na své cestě potkala – na polích, v potocích i říčkách. Jednoho dne, když opět stoupla na kámen, uvědomila si, že je ten kámen krásný. Tak krásný, že to vyléčilo její trápení.

Odhodila svůj zámotek, setřásla prach ze svých křídel a vzala si je opět na sebe. Byla tak šťastná, že začala tancovat, aby tím poděkovala za dar, že může začít znovu žít. Potom se vrátila domů a vyprávěla Lidem o své dlouhé cestě a jak ji tato cesta vyléčila.

Od té doby Lidé tančí tento tanec, aby jím vyjádřili zázrak obnovy. Je poděkováním za nové zítřky, nové začátky, nový život…9

Počátky dnešního šálového tance lze sledovat až od počátku padesátých let dvacátého století. Vznik Fancy Shawl Dance lze spojovat se vznikem mužské taneční kategorie Fancy Feather Dance (viz výše). Když muži přišli s novým, živým, téměř atletickým tancem, ženám se to velmi zalíbilo. Ke konci čtyřicátých a začátkem padesátých let pak začaly některé indiánky také experimentovat s novými tanečními styly, zejména pak s již zmíněným Fancy Feather Dance, aby obohatily tradiční ženské tance. K tanci používaly tradiční mužské doplňky – head roach i bustle. Tyto ženy byly často odsuzovány. Lidem, kteří vyznávali tradiční způsoby, se nelíbilo, že ženy používají mužské tradiční předměty. Sled událostí pak vedl k tomu, že ženy dále používaly kroky velmi podobné mužskému Fancy, ale bez tanečních rekvizit. Jednou z prvních tanečnic vznikajícího nového stylu byla mimo jiné i Julia Roach Rinconte, která počátky ženského Fancy Dance popsala v rozhovoru pro edici DVD Native American Dance Style Series. Mluví zde také o tom, že některé z tanečnic původně nepoužívaly k tanci šál, ale tančily bez něj. Šály, které byly používány, nebyly zdobené. Šlo v podstatě o jakési „přehozy“ používané většinou jako doplněk k ženskému tradičnímu tanci. Časem však obliba šálů vzrostla natolik, že se z nich stala neodmyslitelná součást kostýmu, která procházela vlastním vývojem. (Tanečnice experimentovaly s pokrývkami bez třásní se stužkovými vzory, koženými malovanými přehozy i s korálky vyšitými přehozy.)

Pestrý šálový tanec nebyl ve svých počátcích považován za samostatnou taneční kategorii a dívky tak soutěžily v jedné kategorii s mužskými tanečníky Fancy Feather Dance. V průběhu osmdesátých let pak probíhaly soutěže ve Fancy Shawl Dance společně s Jingle Dress Dance. (viz. kapitola „Rolničkový tanec“) Dnes je šálový tanec jednou z nejoblíbenějších ženských tanečních kategorií na powwow vůbec. Oproti místy akrobatickému mužskému Fancy je umírněnější a svým způsobem elegantnější.

Popis tance: „Schopná šálová tanečnice by měla oplývat především kombinací půvabu, hbitosti a fyzické vytrvalosti.“10 Pestrý šálový tanec je nejrychlejší a fyzicky nejnáročnější ženskou taneční kategorií. Tanečnice bývají často přirovnávány k motýlům, jejich tanec by měl být lehký a elegantní, neměl by však postrádat ani dynamiku se zrychlujícím se tempem písně. Velký důraz se při hodnocení klade na originální krokové variace, které si každá tanečnice utváří. Práce nohou je stejně důležitá jako efektivní práce rukou se šálem. Šál je nejvýraznějším prvkem kostýmu, podle některých znázorňuje křídla motýla, a je to právě šál, který může přilákat oči rozhodčího k dané tanečnici. Proto bývají šály pestře zdobeny bohatými vzory ze třpytivých materiálů. Vzory mají vždy symbolický význam pro jejich nositelku. Mohou vyjadřovat kmenovou příslušnost, stejně jako osobní symboly tanečnice.

„Porota si zvláště hledí půvabného tanečního provedení, ladnosti a plynulosti pohybů, originální choreografie, fyzické kondice, všestrannosti, koordinace pohybů hlavy, šálu a nohou a také znalosti písní.“11

Jako jeden z nejmladších tanečních stylů, prochází Fancy Shawl Dance stále velmi výrazným vývojem. Jeho inovátorkami jsou většinou mladé dívky. V současné době tanečnice věnují menší pozornost precizním krokovým kombinacím, oproti tomu jsou jejich figury více „atletické“, nohy se zvedají výše. Mnohem více se také uplatňují otočky a vyplňují tak prostor dříve věnovaný právě krokovým variacím. Setkala jsem se i s rozdělováním na Old Fancy Shawl Style (tedy starý styl šálového tance) a New Fancy Shawl Style (nový, výše popsaný styl), přičemž tzv. stará škola bývá umírněnější, kroky jsou blíže u země a složitější než u nového stylu. Netroufám si však říci, který ze způsobů tance se nakonec bude v tanečních arénách objevovat častěji, vše je otázkou vývoje.

Tanečnice pestrého šálového tance musí být schopné tančit na téměř všechny typy písní. Fancy Shawl Dance je moderní kategorie a proto v ní ženy mohou tancovat i na tradičně mužské písně jako je Sneak-up, Crow Hop či Trick Song, stejně jako na Straight Song, rychlé písně určené pro Fancy kategorie nebo na tzv. Double Beat.

Kostým: Nejvýraznějším prvkem kostýmu pro Fancy Shawl Dance je již zmíněný zdobený šál. Šály jsou zdobeny třásněmi, které mohou být z nejrůznějších materiálů. Nejčastěji se však používají stužky. Šály mohou být velice různorodé, vždy jsou však z lehké látky. Velké oblibě se těší zejména třpytivé, zářivě barevné materiály. Základní látka je zdobena nejrůznějšími způsoby – vyšívanými vzory, našívanými aplikacemi, patchworkem či malováním. Velikost šálu, jeho barevnost, zvolený materiál šálu i třásní, to vše záleží jen na rozhodnutí tanečnice. Šál by však neměl nikdy být užší než je vzdálenost od dlaně ke dlani při rozpažení jeho nositelky.

Mezi tradiční doplňky patří ženské leginy a mokasíny. Ty jsou také bohatě zdobené a barevně většinou ladí se zbytkem kostýmu. Mohou být kožené, vyšívané korálky i látkové s nejrůznějšími aplikacemi.

Základní oděv tanečnice tvoří sukně a halenka, popřípadě šaty. Sukně (šaty) musí zakrývat kolena, vrchní část oblečení pak musí mít alespoň kratičké rukávy. V tradiční společnosti původních obyvatel Severní Ameriky by jakákoliv jiná varianta byla považována za velmi nevhodnou a pohoršující. Tato tradice se uplatňuje dodnes, každá tanečnice by ji proto měla respektovat. Konkrétní provedení sukní, halenek i šatů se velmi liší, nemá proto cenu jej popisovat. Často se používají střihy běžné moderní konfekce nebo se komerční oblečení jen upraví.

Dalším prvkem zdobícím tanečnice Fancy Shawl Dance jsou celovyšívané korálkové vesty (Slovo vesta není úplně výstižné, z přední strany sice tato část kostýmu vypadá jako klasická vesta, většinou jí však chybí zadní strana, kde jsou jen pásky pro upevnění – zadní strana by totiž pod šálem nebyla vidět. Objevují se ale i vesty klasické) či pásy vedoucí od ramen k pasu, které drží zadní část, tvořenou malým zdobeným kusem látky, odděleným od šálu.

Nepostradatelný je i šátek uvázaný kolem krku, sepnutý většinou zdobenou sponou, a peříčko upevněné ve vlasech. Tanečnice si dále vyrábí mnoho drobných doplňků – ozdob do vlasů, korálkových nákrčníků, rozet upevňovaných ve spodní části copů, náušnic a jiných maličkostí, které dohromady tvoří úchvatnou podívanou.

Velmi důležité je celkové barevné sladění kostýmu i vzorů na jeho jednotlivých částech. Kostým šálových tanečnic může být barevná nádherná zářící směsice nejdivočejší fantazie a precizní ruční práce. Měl by být odrazem osobnosti, která v něm tančí.


  9 volný překlad, zdroj: www.aaanativearts.com
10 Historie a vývoj powwow, Zoetig Dennis, Black Shadow Press, 2000
11 Historie a vývoj powwow, Zoetig Dennis, Black Shadow Press, 2000